Bittejä ja nukkeja – Pink Twinsin ja Katariina Lillqvistin animaatiot kilpailevat Annecyssa

Annecyn animaatiofestivaalia (12.–16.6.) Ranskassa pidetään alan tärkeimpänä. Lyhytelokuvien kilpailussa on mukana kaksi tekniikaltaan ja tyyliltään vastakkaista suomalaiselokuvaa, Pink Twinsin kokeellinen tietokoneanimaatio Overlook ja Katariina Lillqvistin nukkeanimaatio Radio Dolores.

Overlookissa (2016) liikkumaton kamera tuijottaa huonetta, jossa tapahtuu kummia. Nimi on napattu hotellista, johon Stanley Kubrickin kauhuelokuva Hohto (The Shining, 1980) sijoittui.

”Kubrick antoi kuville suuren painoarvon ja sommitteli elokuvansa tarkkaan. Se miellyttää meitä. Hohdon lisäksi lähtökohtana olivat Barry Lyndon ja 2001: Avaruusseikkailu”, Vesa Vehviläinen sanoo.

pink twins

Pink Twins

Pink Twins on Vesa Vehviläisen (s. 1974) ja hänen veljensä Juha Vehviläisen (s, 1978) duo. He alkoivat tehdä elektronista musiikkia parikymmentä vuotta sitten ja vähän myöhemmin animaatioita konserttien taustakuviksi. Molemmat syntyivät tietokoneella.

”Olemme ensimmäisiä diginatiiveja. Tietokone oli meillä pelivälineenä pienestä pitäen. Aluksi teimme elokuvia varten omat softat, koska ei niitä oikein ollut saatavilla vuosituhannen vaihteessa. Nykyään muokkaamme kaupallisia ohjelmia.”

Pink Twins tekee edelleen sekä musiikkia että tietokoneanimaatioita, mutta veljekset mieltävät itsensä ennen kaikkea kuvataiteilijoiksi.

Overlook syntyi Lontooseen, Somerset House -taidekeskuksen näyttelyyn Daydreaming With Stanley Kubrick, jossa oli ohjaajan elokuvien innoittamia teoksia.

Pink Twins_Overlook

Overlook (2016)

”Mikään Overlookissa ei ole ihan tarkkaan Kubrickia. Tila sisustettiin 2001:n lopun mukaan ja valaistuksessa otettiin mallia Barry Lyndonista. Tapahtumat muistuttavat Hohdosta. Painovoiman häviäminen ja fyysisen todellisuuden hajoaminen muistuttavat niistä yleensä”, Vehviläinen sanoo.

Pink Twinsin elokuvissa painovoimalla ei aina ole isoa roolia ja niiden todellisuus hajoaa usein yhä pienemmiksi pirstaleiksi. Se näkyy vielä selvemmin heidän edellisessä elokuvassaan Parametronomicon (2015).

”Meitä kiinnostavat luonnonmukaiset prosessit keinotekoisessa teknologisessa ympäristössä. Parametronomiconissa algoritmin ohjaama virtuaalinen elämänmuoto kasvaa kaoottisesti. Hallitsimme animaatioprosessia vain osittain. Overlook on poikkeuksellinen sikäli, että se on säädetty tarkkaan.”

Vehviläinen ilahtui, että Pink Twinsin kokeellinen elokuva kiinnosti perinteistä animaatiofestivaalia. Vesa Vehviläinen on myös AV-arkin puheenjohtaja. Overlook on ensimmäinen arkin kautta Annecyyn mennyt elokuva.

katariina työssään

Katariina Lillqvist työnsä äärellä.

Katariina Lillqvistille (s. 1963) Annecy ja animaatiofestivaalit sen sijaan ovat tuttuja. Hän on jatkanut tshekkiläisen Jiri Trnkan koulukunnan perinteitä ja tehnyt nukkeanimaatioita jo 1990-luvun alusta. Nyt Lillqvist lienee kansainvälisesti tunnetuin suomalainen animaatio-ohjaaja.

Lillqvistin Radio Dolores kertoo Espanjan sisällissodasta ja tamperelaisen kenkätehtaan työläisten pienestä osuudesta siinä.

Se leviää laajalle Eurooppaan. Erikielisiä versioita on tehty jo kuusi, mikä on Lillqvistin elokuvien ennätys: suomi, ruotsi, espanja, englanti, tshekki ja Annecya varten ranskaksi tekstitetty kopio.

”Minulle Annecy ja Hiroshima ovat parhaat animaatiofestarit. Varsinkin Annecyssa tapaa alan ihmisiä ja verkostot kasvavat”, Lillqvist sanoo.

Tällä kertaa Lillqvist tähtää tapaamisiin festivaalin ja kilpailusarjan lisäksi Annecyn marketin Mifan puolella. Radio Dolores johti seuraavaan hankkeeseen, jolle hän hakee Annecystakin lisää rahoittajia. Suomen ohella Tshekki ja Ruotsi ovat jo mukana.

Radio Dolores

Radio Dolores (2016)

”Dolores oli osa espanjalaispohjoismaista kulttuurivaihtohanketta. Kun reissasin sen kanssa Kataloniassa, sain idean uuteen käsikirjoitukseen. Espanjassa ollaan kieltämässä härkätaistelut ja areenoita muutetaan ostoskeskuksiksi”, Lillqvist alkaa selittää.

Viimeinen matadori -elokuvassa vanha härkätaistelija pelaa baarissa shakkia härkänsä kanssa, koska molemmat ovat jääneet työttömiksi. Siitä päädytään jopa Vladimir Putinin datshalle muistelemaan presidentin häpeällistä nuoruuden muistoa.

”Yksi Doloresin esityksistä Kataloniassa oli taidekoulussa. Sen elokuvalinjalla on hienoa puvustuksen opetusta. Opiskelijat suunnittelevat nukkejen puvut. Juho Juntunen lavastaa ja tekee sarjakuvaversion, mikä on minulle uutta”, Lillqvist jatkaa.

Juntunen on suomalaisen underground-sarjakuvan veteraani. Ranska taas on sarjakuvan supervalta, joten myös sitä puolta Lillqvist aikoo tähyillä Annecyssa.

Härkätaisteluun Lillqvist suhtautuu ristiriitaisesti. Hän pitää Federico Garcίa Lorcan runojen maailmasta, johon aihe myös liittyy, mutta on eläinystävänä kauhuissaan koko perinteestä.

”Espanjassa nuori polvi yhdistää härkätaistelun fasismin aikaan. Tilinteko lähihistorian kanssa on lopultakin päässyt siellä vauhtiin ja härkätaistelun kieltäminen on osa sitä”, Lillqvist taustoittaa.

Myös 80 vuotta sitten syttyneestä sisällissodasta keskustellaan lopulta. Radio Dolores sohaisi siihen arkaan paikkaan, mikä teki Lillqvistin laajasta kiertueesta elokuvansa kanssa jännittävän.

lastmatador

Katariina Lillqvistin seuraavassa elokuvassa työttömäksi jäänyt vanha härkätaistelija pelaa shakkia härkänsä kanssa.

Lillqvist ei ole koskaan käynyt katsomassa härkätaistelua, mutta kertoo, että Juntunen kävi kymmenkesäisenä lomamatkalla vanhempiensa kanssa.

”Olemme pyhästi vannoneet, että syksyllä menemme härkätaisteluun Juhon kanssa, vaikka se kauhistaakin. Katalonia on Espanjan radikaaleinta osaa ja siellä kielto on jo voimassa. Muualla se tulee voimaan ehkä ensi vuonna, joten reissun kanssa on jo kiire.”

Overlookin ja Radio Doloresin lisäksi Annecyssa on kolmaskin suomalaisohjaajan elokuva. Heta Jäälinojan Tallinnassa Viron taideakatemian animaatiolinjalla tekemä piirrosanimaatio Penelope (2016) kilpailee opiskelijatöiden sarjassa.

Harri Römpötti

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s